Intertextuality in Ken Russel‘s "Gothic": The representation of the romantic period and the motif of the artificial being
Seminar paper from the year 1998 in the subject English Language and Literature Studies - Literature, grade: 1-, Bielefeld University (Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft), course: Motivgeschichte/Intertextualität: Mary Shelley‘s Frankenstein, language: English, abstract: The film Gothic starring Gabriel Byrne (in the role of Lord Byron), Julian Sands (Percy Bysshe Shelley), Natasha Richardson (Mary [Wollstonecraft Godwin] Shelley), Myriam Cyr (Claire Clairmont) and Timothy Spall (Dr John Polidori) and directed by Ken Russell was made in 1986. It is difficult to decide whether the film is a horror film or a period film because it contains elements of both genres. The viewer¿s judgement depends on his or her previous knowledge of the life of the characters. If the viewer does not recognize the relation between the elements and statements in the film and texts written by and about the protagonists he or she will feel Gothic to be mainly a horror film. In other words intertextuality plays an important role in Gothic. Therefore, the aim of this term paper is to analyze the intertextual relations between the film and various texts. Since there are many different concepts concerning intertextuality I will mostly focus on Julia Kristeväs idea of intertextuality in the first chapter. In the second chapter the literary historical aspects of Gothic will be examined. The film is set in 1816, i.e. in the second phase of the Romantic period. I will analyze how Ken Russell represents some of the characteristics of the Romantic period in his film. Among others, a motif in the film is the artificial being and the creation of an artificial being respectively. This motif is also the topic of Mary Shelley¿s novel Frankenstein. The third chapter deals on the one hand with the question how the motif ¿artificial being¿ is represented in Ken Russell¿s film and on the other hand in how far this parallels the novel Frankenstein and Gothic. Finally, the aim of the fourth chapter is to compare the ¿real¿ events around the group of the Villa Diodati with the fictional image the director gives in Gothic. Concerning the secondary literature to compare to the film I could have used texts about almost all of the characters included. I decided to concentrate on Lord Byron and Mary Shelley. Byron is the most extravagant figure of the five persons. Besides, the atmosphere is very much dominated by him.
Die bei uns gelisteten Preise basieren auf Angaben der gelisteten Händler zum Zeitpunkt unserer Datenabfrage. Diese erfolgt einmal täglich. Von diesem Zeitpunkt bis jetzt können sich die Preise bei den einzelnen Händlern jedoch geändert haben. Bitte prüfen sie auf der Zielseite die endgültigen Preise.
Die Sortierung auf unserer Seite erfolgt nach dem besten Preis oder nach bester Relevanz für Suchbegriffe (je nach Auswahl).
Für manche Artikel bekommen wir beim Kauf über die verlinkte Seite eine Provision gezahlt. Ob es eine Provision gibt und wie hoch diese ausfällt, hat keinen Einfluß auf die Suchergebnisse oder deren Sortierung.
Unser Preisvergleich listet nicht alle Onlineshops. Möglicherweise gibt es auf anderen bei uns nicht gelisteten Shops günstigere Preise oder eine andere Auswahl an Angeboten.
Versandkosten sind in den angezeigten Preisen und der Sortierung nicht inkludiert.
* - Angaben ohne Gewähr. Preise und Versandkosten können sich zwischenzeitlich geändert haben. Bitte prüfen sie vor dem Kauf auf der jeweiligen Seite, ob die Preise sowie Versandkosten noch aktuell sind.